Modeling of Students’ Competence Formation Process with Consideration of Cross-Disciplinary Relationships

  • М.В. Досымова Rubtsovsk Branch of Altai State University Email: metzler@rb.asu.ru
  • Е.А. Жданова Rubtsovsk Branch of Altai State University Email: gdanova@rb.asu.ru
  • Н.М. Оскорбин Altai State University Email: osk46@mail.ru
Keywords: linear model of education process, graduate’s competence model, skills dynamics, competences

Abstract

Modern features of Russian education system imply the necessity of analysis and forecasting of students' training level. This is due to many reasons, for example, regulatory authorities evaluation of education process in universities and colleges with the level of students' competences. The main metrics of training results evaluation are graduates' competences governed by the Third Generation of State Education Standards (Russia). Authors present the linear model of education process; upgrade this model with consideration of cross-disciplinary relationships and their effect to the level of training. Potentials of the linear model of education process with cross-disciplinary relationships for modeling of students' competence formation process in accordance with new State Educational Standards are also considered. A way to integrate the proposed model into the information system of graduates' employment in Rubtsovsk Branch of Altai State University is shown at the end of this paper.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Сабанаев И.А., Сабанаева З.Ф. Компьютерное моделирование процесса обучения и накопления знаний // Вестник Казанского технология. ун-та. - 2012. - Т. 15, № 18.

Прошин Д.И., Руденко Н.Н. Математическое моделирование самоуправления обучающимся процессом обучения в образовательных системах // Современные проблемы науки и образования. - 2015. - № 1-1. - С. 60.

Илюхин Б.В., Лепустин А.В., Кацман Ю.Я. Математическое моделирование влияния контекстных факторов на уровень подготовленности абитуриентов учреждений высшего профессионального образования Российской Федерации // Доклады Томского гос. ун-та систем управления и радиоэлектроники. - 2015. - № 2(36).

Найниш Л.А., Тишина Е.М. Повышение эффективности процесса обучения методами математического моделирования // Вестник Нижегородского ун-та им. Н.И. Лобачевского. - 2008. - № 2.

Каратаева В.В., Хворова Л.А. Моделирование, диагностика и прогнозирование процесса обучения // Известия Алтайского гос. ун-та. - 1998. - № 4.

Досымова М.В. Анализ чувствительности и устойчивости линейной математической модели процесса обучения // Известия Алтайского гос. ун-та. - 2014. - № 1-1(81). D0I:10.14258/izvasu(2014)1.2-15

Оскорбин Н.М. Математическое моделирование социальных и экономических систем по произведениям А.С. Пушкина // Ломоносовские чтения на Алтае : сборник науч. ст. Междунар. школы-семинара, Барнаул, 20-23 ноября, 2012 г. : в 4 ч. - Барнаул, 2012. - Ч. II.

Досымова М.В., Жданова Е.А. Разработка информационной системы содействия трудоустройству выпускников вуза на примере Рубцовского института (филиала) Алтайского государственного университета // Интернет-журнал «Науковедение». Т. 7, № 6 (2015). [Электронный ресурс]. - URL: naukovedenie.ru/PDF/47TVN615.pdf (доступ свободный). DOI: 10.15862/47TVN615.

Карнаухов В.М. От модели игры к модели Раша // Информатизация образования и науки. - 2014. - № 4(24).

Сафаров Р.Х., Панищев О.Ю. Численное моделирование инвариантности оценки знания относительно трудности тестовых заданий в рамках модели Г. Раша // Образовательные технологии и общество. - 2015. - Т. 15, № 1.

How to Cite
Досымова М., Жданова Е., Оскорбин Н. Modeling of Students’ Competence Formation Process with Consideration of Cross-Disciplinary Relationships // Izvestiya of Altai State University, 1, № 1(93) DOI: 10.14258/izvasu(2017)1-13. URL: http://izvestiya.asu.ru/article/view/%282017%291-13.