Practice in the Pedagogical Class of the Barnaul First Women's Gymnasium in the Beginning of the 20th Century

УДК 94(571.150) ББК 63.3(2Рос-4Алт)

  • E.D. Bogdanov Altai State University (Barnaul, Russia) Email: ficiricicicirici@mail.ru
  • M.K. Churkin Omsk State Pedagogical University (Omsk, Russia) Email: proffchurkin@yandex.ru
Keywords: everyday life, Siberia, gymnasium, education, teacher classes, lesson

Abstract

Modernization, which consisted in the transition from feudalism to capitalism in post-reform Russia, had a significant impact on education. Due to the fact that the Russian Empire was a classic world economy with a large city at its center, it varied in the development of different territories. In the Tomsk Province, as well as in the center of the country, there was a large city — Tomsk, and smaller cities in the same way included the surrounding territories in their sphere of economic and socio-cultural influence. In order to replenish the staff, pedagogical classes were organized in gymnasiums. They were of particular relevance for Siberia, where there was only one university at the beginning of the 20th century. Detailed sources remained on the pedagogical class of the Barnaul First Women's Gymnasium. In this regard, it is relevant to study this topic on the materials of this gymnasium. The preserved protocols of the trial lessons contain information about the requirements for teachers and students in pedagogical class. The experience of prerevolutionary gymnasiums can be useful in our time. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

E.D. Bogdanov, Altai State University (Barnaul, Russia)

аспирант кафедры отечественной истории Института истории и международных отношений

M.K. Churkin, Omsk State Pedagogical University (Omsk, Russia)

доктор исторических наук, профессор кафедры отечественной истории

References

Мамкина И.Н., Блинов А.В. Региональные модели управления образованием в императорской России: сибирский вариант. Чита, 2020.

Zhilkibaeva R.R. Everyday Life of the Peoples Teachers of the Russian Empire in the Second Half of 19th — Early 20th Centuries // Revista on line de Politica e Gestao Educational. Vol. 25. N Esp. 2. 2021.

Блинов А.В. Деятельность П.А. Словцова на посту визитатора сибирских учебных заведений // Вестник Томского гос. ун-та. 2021. № 7.

Гончаров Ю.М. Историческое развитие семьи в России в XVIII — начале XX в. // Преподавание истории в школе. 2001. № 7.

Гончаров Ю.М. Провинциальная женская гимназия: повседневность глазами учителя // Уральский исторический вестник. 2008. № 1 (18).

Кискидосова Т.А. Повседневная жизнь учащихся гимназий и прогимназий городов Енисейской губернии во второй половине XIX — начале XX в. // Научное обозрение Саяно-Алтая. 2012. № 1 (3).

Поляков Ю.А. Человек в повседневности (исторические аспекты» // Отечественная история. 2000. № 3.

Пушкарева Н.Л. Предмет и методы изучения «истории повседневности» // Этнографическое обозрение. 2004. № 5.

Гончаров Ю.М. Очерки повседневной жизни горожан Сибири второй половины XIX — начала XX в. Барнаул, 2014.

Литягина А.В. Светское просвещение и повседневная жизнь горожан Западной Сибири во второй половине XIX — начале XX вв. Бийск, 2014.

Государственный архив Алтайского края (ГААК) Ф. 36. Оп. 2. Д. 155.

Шубкин Н.Ф. Повседневная жизнь старой русской гимназии. СПб., 1998.

ГААК Ф. 36. Оп. 2. Д. 82.

Published
2022-07-12
How to Cite
Bogdanov E., Churkin M. Practice in the Pedagogical Class of the Barnaul First Women’s Gymnasium in the Beginning of the 20th Century // Izvestiya of Altai State University, 2022, № 3(125). P. 13-17 DOI: 10.14258/izvasu(2022)3-01. URL: http://izvestiya.asu.ru/article/view/%282022%293-01.
Section
Отечественная история