Railway Construction in the Russian Empire Strategy for Turkestan Development

УДК 94(575.4):625.1 ББК 63.3(5Тур)+39.2

  • I.B. Bochkareva Altai State University (Barnaul, Russia) Email: portnygina@yandex.ru
Keywords: Russian Empire, Turkestan, Trans-Caspian Military Railway, Tashkent Railway, modernization

Abstract

With the annexation of vast territories of Turkestan to the Russian Empire to Central and local administration took up the task of establishing the control region, ensuring the security in the light of the rivalry with Britain for influence in Inner Asia and its economic development to a new colony brought the Empire in the long term benefit not only military-strategic. A necessary condition for the consolidation of Russia in Turkestan and its modernization was to create a communications network that meet the requirements of the emerging industrial society: Railways, steamers, telegraph. At the same time, the railway construction in Turkestan, its pace, financing, road routes were determined by the priorities of Russia's policy in the region, among which military-strategic considerations clearly dominated over economic development. However, constructing the TransCaspian Railway, and then Tashkent Railway, the state, not with the beginning of the 20th century Turkestan economic development current strategy, acted as an actor of the region economic modernization. Railways became a means of economic binding of Turkestan to Russia, as well as one of the factors in the formation of the economic development strategy of the region in the metropolis interests, which consisted in its transformation into a cotton base for the needs of Russian industry.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

I.B. Bochkareva, Altai State University (Barnaul, Russia)

кандидат исторических наук, доцент кафедры востоковедения Алтайского государственного университета

References

Фурсов В.Н., Тестов В.Н. Возведение и функционирование Транскаспийской магистрали в 80-х — начале 90-х гг. XIX в. // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: История. Политология. 2013. Вып. № 15 (158).

Волков И.В. Железнодорожные коммуникации как фактор развития Русского Туркестана // Пространство и время. 2013. № 3(13).

Тогаева А.З. Дорога Ташкент — Оренбург и ее место в социально-экономической жизни Туркестана : автореф. дис. ... канд. ист. наук. Ташкент, 2010. URL: http:// netess.ru/3istoriya/269295-1-6251-575-09-togaeva-anoroy-zayniddinovna-zheleznaya-doroga-tashkent-orenburg-mesto-socialno-ekonomicheskoy-zhizni-tur.php.

Россия: полное географическое описание нашего отечества. Т. 19: Туркестанский край / сост. В.И. Масальский. СПб., 1913.

Горшенина С. Закаспийская железная дорога: стандартизация историко-литературных и иконографических репрезентаций русского Туркестана // Культурный трансфер на перекрестках Центральной Азии: до, во время и после Великого шелкового пути. Париж ; Самарканд, 2013.

Обзор Сыр-Дарьинской области за 1889 г. Приложение к всеподданнейшему отчету военного губернатора. Ташкент, 1890.

Обзор Сыр-Дарьинской области за 1890 г. Приложение к всеподданнейшему отчету военного губернатора. Ташкент, 1892.

Ежегодник Министерства финансов. Вып. 1905 года. СПб., 1906.

Ежегодник Министерства финансов. Вып. 1907/8 годы. СПб., 1909.

Акторы российской имперской модернизации (XVIII — начало XX в.): региональное измерение. Екатеринбург, 2016.

Российский государственный исторический архив (РГИА) Ф. 219. Оп. 1. Д. 9507.

Обзор Сыр-Дарьинской области за 1909 г. Ташкент, 1911.

Обзор Сыр-Дарьинской области за 1913 г. Ташкент, 1916.

РГИА Ф. 1396. Оп. 1. Д. 216.

Записка главноуправляющего землеустройством и земледелием о поездке в Туркестанский край в 1912 г. // Вопросы колонизации. 1913. № 12.

Published
2019-11-21
How to Cite
Bochkareva I. Railway Construction in the Russian Empire Strategy for Turkestan Development // Izvestiya of Altai State University, 2019, № 5(109). P. 33-38 DOI: 10.14258/izvasu(2019)5-04. URL: http://izvestiya.asu.ru/article/view/%282019%295-04.
Section
Отечественная история