Administrative Coercive Methods to Convert the Old Believers into the Community of Religion in the Tomsk Province

  • В.Н. Ильин Алтайский государственный университет (Барнаул, Россия) Email: vse-ilin@mail.ru
Keywords: Old Believers, Common Faith, church, Tomsk province, the church split, the state

Abstract

Using archival sources, the author examines the urgent problem of the spread of common belief and, accordingly, the transition conditions of the Old Believersin it. Common Faith Church was one of the most common methods of struggle of the government and the official Orthodox Church with "developing a split." In the 19th century the Tomsk province was able to create 13 Churches of Common Faith. However, the conversion of the Old Believers in the Church of Common Faith as well as keeping people there often wore a voluntative character. Active use of administrative and police apparatus allowed local officials and clergy of the Synod of the Church to quickly form the Parish of Common Faith, to achieve official recognition, honors and state cash prize. Common Faith Church was supposed to exist in the alien to it official Orthodoxy system with its anti-split” paradigm. The Common Believers were severely restricted in their rights. They resented their dual status: they were neither nikonians, nor Old Believers. Accordingly, the Common Faith did not receive the expected wide- scaled spread. On unconditional rights only a small part of the Old Believers accepted the Common Faith.

DOI 10.14258/izvasu(2017)5-08

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

В.Н. Ильин, Алтайский государственный университет (Барнаул, Россия)
кандидат исторических наук, доцент кафедры политической истории, национальных и государственно-конфессиональных отношений Алтайского государственного университета (Барнаул, Россия)

References

Беликов Д.Н. Томский раскол // Известия Императорского Томского университета. — Т. 18. — Томск, 1901.

Иванов К.Ю. Единоверие как способ борьбы со старообрядцами (на примере Томской епархии) // Культурное наследие Азиатской России. — Тобольск, 1997.

Государственный архив Томской области (ГАТО). — Ф. 234. — Оп. 1. — Д. 22.

Томская губерния. Список населенных мест по све дениям 1859 г. — СПб., 1868.

Из истории раскола в Томской губернии // Исторический вестник. — СПб., 1901.

Томские епархиальные ведомости. — 1884. — №21-22.

Отчет Братства Святителя Димитрия митрополита Ростовского в г. Бийске за 1887/8 гг., четвертый отчетный год // Томские епархиальные ведомости. — 1889. — №3.

Чудновский С.Л. Раскольники на Алтае (выдержки из дневника) // Северный вестник. — 1890. — №9.

Юновидов В. Краткий очерк состояния раскола и единоверия в Алтайской, Ануйской, Алейской, Шима-наевской, Владимирской волостях Бийского округа // Томские епархиальные ведомости. — 1887. — №1.

Раскол в томской епархии в 1895-6 гг. // Томские епархиальные ведомости. — 1897. — №17.

Записка, читанная Бийским отделением Братства св. Димитрия // Томские епархиальные ведомости. — 1889. — №22.

ГАТО. — Ф. 3. — Оп. 51. — Д. 148.

ГАТО. — Ф. 170. — Оп. 2. — Д. 319.

Гонения на раскол в Западной Сибири // Неделя. — 1878. — №38.

ГАТО. — Ф. 170. — Оп. 2. — Д. 55.

Ильин В.Н. Антистарообрядческая политико-правовая парадигма Российской империи // Religion — Science — Society: Problems and Prospects of Interaction : Materials of the VI International Scientific Conference on November 1-2, 2016. — Prague, 2016.

How to Cite
Ильин В. Administrative Coercive Methods to Convert the Old Believers into the Community of Religion in the Tomsk Province // Izvestiya of Altai State University, 1, № 5(97). P. 58-62 DOI: 10.14258/izvasu(2017)5-08. URL: http://izvestiya.asu.ru/article/view/%282017%295-08.