Organization of Procurement and Supply in the Private Railway Construction in Asian Russia in Early XXth Century

  • Т.И. Андреева Altai State Pedagogical University (Barnaul, Russia) Email: andreeva_ti5@mail.ru
Keywords: Asian Russia, Siberia, Turkestan, rail transport, capital, procurement, supply

Abstract

The article considers one of the neglected issues in the history of private railway construction in Asian Russia in early XXth century. The construction and initial operating period of the private railways in Siberia and Turkestan is seen through the prism of business development on the basis of the formation and functioning of contracting capital. Special attention is paid to the economic feasibility of the mechanism of interaction of the boards of private railway companies and major contractors, who had substantial assets for the satisfactory performing of the contract duties. The paper characterizes occupation, class, main activities and outlines the duties of the major contractors on the example of the Altai, Achinsk-Minusinsk and Semirechensk railway. The author examines the main ways and means of forming subcontractors’ units on private Railways Siberia, attempts to uncover the reasons for the lack of such entrepreneurial activity in the private Railways of Turkestan. The period of construction and preparation of railways were associated with significant difficulties due to the outbreak of the First World War. The author comes to the conclusion that private Railways in Asian Russia were dominated by the Russian European capital, guarded by large commercial banks.

DOI 10.14258/izvasu(2015)4.1-01

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Т.И. Андреева, Altai State Pedagogical University (Barnaul, Russia)
кандидат исторических наук, доцент кафедры отечественной истории 

References

Российский государственный исторический архив (РГИА). - Ф. 273. - Оп. 2. - Д. 67.

Макаревич В.И. Подрядчики на строительстве Алтайской железной дороги // Материалы научной конференции профессорско-преподавательского состава. - Усть-Каменогорск, 1974.

РГИА. - Ф. 291. - Оп. 1. - Д. 5.

Ачинский филиал государственного архива Красноярского края (АФ ГАКК). - Ф. 16. - Оп. 1. - Д. 14.

РГИА. - Ф. 630. - Оп. 2. - Д. 1052.

Центральный государственный архив Республики Казахстан (ЦГА РК). - Ф. 65. - Оп. 1. - Д. 11.

РГИА. - Ф. 268. - Оп. 3. - Д. 1475.

АФ ГАКК. - Ф. 16. - Оп. 1. - Д. 20.

РГИА. - Ф. 634. - Оп. 1. - Д. 111.

РГИА. - Ф. 291. - Оп. 1. - Д. 13.

АФ ГАКК. - Ф. 16. - Оп. 1. - Д. 10.

АФ ГАКК. - Ф. 16. - Оп. 1. - Д. 2.

РГИА. - Ф. 576. - Оп. 23. - Д. 30.

Волобуев В.П., Гефтер М.Я. Монополии в металлообрабатывающей промышленности царизма в начале ХХ в. // Материалы по истории СССР. - М., 1952. - Т. 2.

Баталова Т.И. Подряды и поставки на строительстве частных железных дорог Сибири // Вторые исторические чтения Томского государственного педагогического университета : материалы Международной конференции. - Томск, 2008.

РГИА. - Ф. 1517. - Оп. 1. - Д. 532.

РГИА. - Ф. 291. - Оп. 1. - Д. 15.

Андреева Т.И. Семиреченская железная дорога // Россия в Первой мировой войне. 1914-1918 : энциклопедия: в 3 т. - М., 2014. - Т. 3.

РГИА. - Ф. 268. - Оп. 3. - Д. 1195.

Туркестанский голос. - 1916. - 18 авг.

How to Cite
Андреева Т. Organization of Procurement and Supply in the Private Railway Construction in Asian Russia in Early XXth Century // Izvestiya of Altai State University, 1, № 4/1(88) DOI: 10.14258/izvasu(2015)4.1-01. URL: http://izvestiya.asu.ru/article/view/%282015%294.1-01.