Methodological Recommendations on the Use of the Educational Blog in the Teaching Process

  • С.А. Белов Polzunov Altai State Technical University (Barnaul, Russia) Email: bsa_1988@mail.ru
  • Г.В. Лаврентьев Altai State University (Barnaul, Russia) Email: lavr@mail.asu.ru
  • Н.Б. Лаврентьева Polzunov Altai State Technical University (Barnaul, Russia) Email: kafedraipagtu@mail.ru
Keywords: educational blog, methodological recommendations, vocational training educator, discussion, educational process, electronic educational environment

Abstract

The article describes methodological recommendations on the use of educational blog in the teaching students (on the example of the formation of a communication element of ICT-expertise of would to be educators on vocational training). The author suggests different electronic educational resources to form such expertise. Thus, one can use video lectures, visualization lectures, multimedia lectures, and electronic presentations. Students get and develop theoretical practice in class via interactive process when they discuss source material, different problems, solve tasks, practice, learn intersubject communications. Such practice is organized through person to person interaction that using educational blogs not only provides students with social and professional knowledge, but also develops personal qualities necessary for the professional field. The author characterizes training procedure at the three stages: preliminary, operational, reflexive and evaluating, showing didactic opportunities of educational blogs. Estimation criteria of students’ proficiency to participate in discussion on educational blog are offered. Educational blogs are regarded as an efficient training device to make a student change the position of a passive information consumer toward an active and conscious participant of the educational process.

DOI 10.14258/izvasu(2015)3.1-03

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

С.А. Белов, Polzunov Altai State Technical University (Barnaul, Russia)
программист приемной комиссии
Г.В. Лаврентьев, Altai State University (Barnaul, Russia)
доктор педагогических наук, профессор, заведующий кафедрой педагогики высшей школы и информационных образовательных технологий
Н.Б. Лаврентьева, Polzunov Altai State Technical University (Barnaul, Russia)
доктор педагогических наук, профессор кафедры инженерной педагогики 

References

Лаврентьев Г.В. Дистанционное обучение: теоретико-методологические основы // Вестник Алтайской академии экономики и права. - 2012. - №2.

Лаврентьев Г.В., Лаврентьева Н.Б., Неудахина Н.А., Новоселова Л.А. Профессиональное становление студентов инженерно-педагогической специальности: активизация и психолого-педагогическое сопровождение : монография. - Барнаул, 2005.

Стародубцев В.А., Киселева А.А. Блог как средство электронного обучения // Высшее образование в России. - 2014. - №7.

Филатова Н.И. Инновационные формы организации самостоятельной работы студентов [Электронный ресурс] - URL: http://www.pglu.ru/lib/publications/Universi-ty_Reading/2010/V/uch_2010_V_00040.pdf.

Белов С.А., Лазарева Д.Г Обучение студентов вуза с использованием блогов как средства управления их учебно-познавательной деятельностью // Известия Алт. гос. унта. - 2011. - №2/2.

Белов С.А. Использование блогов в образовательном процессе высшей школы // Ползуновский альманах. - 2011. - №1.

Филатова А.В. Оптимизация преподавания иностранных языков посредством блог-технологий (для студентов языковых специальностей вузов) : дис.. канд. пед. наук. - М., 2009.

Баркалов А.А., Белов С.А., Лаврентьева Н.Б. Разработка блога по дисциплине «Общая и профессиональная педагогика» для студентов направления подготовки «Профессиональное обучение (по отраслям)» // Горизонты образования : труды IX Всерос. науч.-техн. конф. студентов, аспирантов и молодых ученых «Наука и молодежь-2012» (Барнаул, 2012). [Электронный ресурс]. - URL: http://edu.secna.ru/media/f/profo-br_.pdf.

Кузеванова О.М., Лаврентьев Г.В., Лаврентьева Н.Б. Общая и профессиональная педагогика : сборник практических и самостоятельных работ. - Барнаул, 2009.

Кузеванова О.М., Лаврентьев Г.В., Лаврентьева Н.Б. Использование учебно-методического комплекса в процессе формирования профессионально-педагогической компетентности мастеров профессионального обучения : монография. - Барнаул, 2009.

Лаврентьев Г.В., Лаврентьева Н.Б. Педагогическая компетентность преподавателя как условие внедрения образовательных инноваций // Вестник алтайской науки. - 2000. - №1.

Нечаева А.В., Лаврентьев Г.В. Формирование интегративной культуры будущих специалистов в процессе обучения студентов инженерно-экономического факультета // Инженерное образование. - 2007. - №4.

How to Cite
Белов С., Лаврентьев Г., Лаврентьева Н. Methodological Recommendations on the Use of the Educational Blog in the Teaching Process // Izvestiya of Altai State University, 1, № 3/1(87) DOI: 10.14258/izvasu(2015)3.1-03. URL: http://izvestiya.asu.ru/article/view/%282015%293.1-03.