Theoretical Aspects of Regional Marketing

  • М.Р. Пфайфер Rubtsovsk Branch of Altai State University (Rubtsovsk, Russia) Email: mpfaifer@yandex.ru
Keywords: region, marketing, regional marketing, marketing of territories, the economy of the region, social and economic development of the region

Abstract

The article considers the theoretical aspects of regional marketing, which can be used for justification of social and economic strategy of the region development. Regional marketing is considered an area of study developing on the interface of the region’s economy and marketing. It is defined that in the studied marketing context, it is preferable to use the term “region”, as it implies not only regional, but also social, economic, ethnic, historical, cultural unity. To work out the “regional marketing” concept the author examines the viewpoints of foreign and Russian scholars. It has been established that regional marketing is an integral part of regional economic policy, aimed at improving living standards of the population and satisfying the demands of target markets in the region through the use of marketing tools. It has been determined that regional marketing is the most effective mechanism for the development and implementation of regional social and economic programs providing the economic agents’ balance of interests.

DOI 10.14258/izvasu(2015)2.1-26

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

М.Р. Пфайфер, Rubtsovsk Branch of Altai State University (Rubtsovsk, Russia)
старший преподаватель кафедры менеджмента

References

Котлер Ф., Асплунд К., Рейн И., Хайдер Д. Маркетинг мест: привлечение инвестиций, предприятий, жителей и туристов в города, коммуны, регионы и страны Европы. - СПб., 2005.

Дайан А., Букерель Ф., Ланкари Р. Академия рынка: маркетинг : пер с франц. / науч. ред. А.Г. Худокормов. - М., 1993.

Князева И.В. Маркетинг территорий. - Новосибирск, 2007.

Панкрухин А.П. Маркетинг территорий. - 2-е изд., допол. - СПб., 2006.

Сачук Т.В. Реализация территориального маркетинга на уровне субъекта Федерации. - Петрозаводск, 2004.

Лавров А.М., Сурнин В.С. Реформирование экономики: региональные аспекты. Ч. 2 : Региональный маркетинг и тенденции его развития. - Кемерово, 1994.

Тычинская И.А. Формирование регионального маркетинга : автореф. дис.. канд. экон. наук. - М., 1998.

Арженовский И.В. Маркетинг регионов : учеб. пособие. - М., 2011.

Шишкин А.В. Региональный маркетинг: методологический подход // Региональная экономика: теория и практика. - 2009. - № 2 (95).

Сейфуллаева М.Э. Маркетинговая составляющая регионального развития // Маркетинг в России и за рубежом. - 2002. - № 5.

How to Cite
Пфайфер М. Theoretical Aspects of Regional Marketing // Izvestiya of Altai State University, 1, № 2/1(86) DOI: 10.14258/izvasu(2015)2.1-23. URL: http://izvestiya.asu.ru/article/view/%282015%292.1-23.