Material World and Household Structure of Gymnasiums and Progymnasiums of Tomsk Province in the Second Half of the 19th — Early 20th Century

УДК 94(571.16) ББК 63.3(2Рос-4Том)

  • Evgeny D. Bogdanov Altai State University, Barnaul, Russia Email: ficiricicicirici@mail.ru
  • Mikhail K. Churkin Omsk State Pedagogical University, Omsk, Russia Email: proffchurkin@yandex.ru
Keywords: everyday life, Siberia, gymnasium, material world, household structure, building

Abstract

Historical scholarship pays little attention to daily life in pre-revolutionary educational institutions. At the same time, this topic can help in modern education. The most important components of daily life are the material world and the household structure. They constitute, in fact, the space of daily life in which its action unfolds. Things in daily life carry a certain semantic content, and in addition to their main functions, they have one or another symbolic meaning. In the context of this topic, there is the material world of gymnasiums and progymnasiums (junior gymnasium) and the material world of students. The construction of buildings is also an important economic marker. In the course of the work we managed to find such sources as the inventory register of M.F. Budkevich Barnaul Women's Gymnasium. Furniture items such as chairs, tables, benches can be noted. The boards were used both wooden and linoleum. Religion was present in the material world: so there were icons in the offices. The hallway space was occupied by a mirror and hangers. It is possible to note the serious impact of modernization associated with the development of capitalism on the material world. The diverse material world required certain economic investments. Thus, it is important to study the material world and the household structure of gymnasiums and gymnasiums of the Tomsk Province in the second half of the 19th — Early 20th century.

Downloads

Metrics

PDF views
37
Dec 07 '24Dec 10 '24Dec 13 '24Dec 16 '24Dec 19 '24Dec 22 '24Dec 25 '24Dec 28 '24Dec 31 '24Jan 01 '25Jan 04 '255.0
|

Author Biographies

Evgeny D. Bogdanov, Altai State University, Barnaul, Russia

Postgraduate, Institute of History and International Relations

Mikhail K. Churkin, Omsk State Pedagogical University, Omsk, Russia

Doctor of Historical Sciences, Professor, Department of National History

References

Гончаров Ю.М. Повседневная жизнь горожан Сибири во второй половине XIX — начале XX в. Барнаул : Азбука, 2012. 214 с.

Литягина А.В. Светское просвещение и повседневная жизнь горожан Западной Сибири во второй половине XIX — начале XX вв. Бийск : АГАО им. В.М. Шукшина, 2014. 180 с.

Мамкина И.Н., Блинов А.В. Региональные модели управления образованием в императорской России: сибирский вариант. Чита : ЗабГУ 2020. 281 с.

Блинов А.В. Профессиональный фактор в повседневности чиновников Западно-Сибирского учебного округа (1885-1917) // Гуманитарный вектор. 2021. Т. 16, № 3. С. 79-89.

Блинов А.В. Тенденции формирования учебных заведений как фактор закрепления присутствия Министерства народного просвещения на территории Западной Сибири в период отсутствия устойчивого образовательного пространства // Известия Иркутского государственного университета. 2018. Т. 25. С. 36-47.

Зубков И.В. Российское учительство: повседневная жизнь преподавателей земских школ, гимназий и реальных училищ. 1870-1916. М. : Новый хронограф, 2010. 528 с.

Бабарыкин Б.В. Инициативы регионального чиновничества по решению гимназического вопроса на Алтае (середина — конец XIX в.) // Актуальные проблемы исторических исследований : взгляд молодых ученых: сборник материалов Всероссийской молодежной научной школы-конференции (14-16 сентября 2017 г.). Новосибирск, 2017. С. 95-103.

Бегунова Е.А. Организация учебно-воспитательного процесса в мужских гимназических заведениях Западной Сибири // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2016. № 34. С. 174-181.

Головнин В.Н., Колотов Е.В., Сулимов В.С. О введении латыни и физики в женских школах Западной Сибири начала XX в. (на примере Третьей Томской гимназии) // Новая наука: проблемы и перспективы. 2016. № 9-2. С. 149-151.

Zhilkibaeva R.R. Everyday Life of the Peoples Teachers of the Russian Empire in the Second Half of 19th — Early 20th Centuries // Revista on Line de Politica e Gestao Educational, 2021. Vol. 25. N Esp. 2. 2021. P. 806-814.

Государственный архив Алтайского края (ГААК). Ф. 36. Оп. 1. Д. 20.

ГААК Ф. 36. Оп. 1. Д. 25.

ГААК Ф. 36. Оп. 2. Д. 15.

Сиряченко З.М. Я помню... Новосибирск : Сибирская горница, 2003. 40 с.

ГААК Ф. 45. Оп. 1. Д. 52.

ГААК Ф. 47. Оп. 1. Д. 73.

Государственный архив Томской области (ГАТО). Ф. 101. Оп. 1. Д. 569.

ГАТО Ф. 101. Оп. 1. Д. 588.

Published
2024-12-06
How to Cite
Bogdanov E. D., Churkin M. K. Material World and Household Structure of Gymnasiums and Progymnasiums of Tomsk Province in the Second Half of the 19th — Early 20th Century // Izvestiya of Altai State University, 2024, № 5(139). P. 13-19 DOI: 10.14258/izvasu(2024)5-01. URL: http://izvestiya.asu.ru/article/view/%282024%295-01.