Legal Qualification оf Address Advertising

  • И.В. Кирюшина Алтайский государственный университет (Барнаул, Россия)
  • Н.Ю. Лебедев Алтайский государственный университет (Барнаул, Россия); Сибирский университет потребительской кооперации (Новосибирск, Россия)
Keywords: advertising, indefinite circle of persons, address advertising, targeting

Abstract

The article analyzes the problematic issues of legal qualification information as advertising. The author presents a position regarding the qualification of address advertising and targeted advertising from the point of view of its conformity to such a sign of advertising as an appeal to an indefinite circle of persons, the position of the FAS of Russia, judicial practice on the topic. It is suggested to distinguish between the subjective and objective orientation of the advertising message. When considering such a sign of advertising as an address to an indefinite circle of persons, an indefinite circle should be understood as persons who cannot be predetermined as a specific party to the legal relationship arising from the sale of the object of advertising, and of which it is not known in advance whether they will see the advertisement and whether they will respond to the advertising message about the object of advertising (for example, whether the advertised product will be purchased). Even a narrow list of addressees of advertising will be an undefined circle of persons, since it is not possible in advance to guess which of the addressees will receive the advertisement and, as a consequence, will conclude contracts with its sender, including in cases of selecting such addressees according to certain criteria and personalizing the appeal itself.

DOI 10.14258/izvasu(2018)3-25

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

И.В. Кирюшина, Алтайский государственный университет (Барнаул, Россия)
кандидат юридических наук, доцент, доцент кафедры гражданского права Алтайского государственного университета
Н.Ю. Лебедев, Алтайский государственный университет (Барнаул, Россия); Сибирский университет потребительской кооперации (Новосибирск, Россия)
доктор юридических наук, доцент, доцент кафедры гражданского права Сибирского университета потребительской кооперации; доцент кафедры уголовного процесса и криминалистики Алтайского государственного университета

References

О рекламе : Федеральный закон от 13.03.2006 № 38-ФЗ (ред. от 28.03.2017) // Собрание законодательства РФ. — 2006. — № 12. — ст. 1232.

Страунинг Э.Л. Правовые признаки рекламы // Закон. — 2006. — № 12.

О понятии «неопределенный круг лиц» : Письмо Федеральной антимонопольной службы от 05.04.2007 № АЦ/4624 // Экономика и жизнь. — 2007. — № 19.

Бадалов Д.С. Постатейный комментарий к Федеральному закону О рекламе / Д.С.Бадалов и др. — М., 2012.

Решение Арбитражного суда Ростовской области от 08.06.2015 по делу №А53-9616/2015 // СПС КонсультантПлюс.

Решение Арбитражного суда г. Москвы от 30.03.2016 по делу № А40-188149/2015-92-1515 // СПС Консультант-Плюс.

Постановление Девятого арбитражного апелляционного суда от 30.09.2015 № 09АП-38131/2015 по делу № А40-85856/15 // СПС КонсультантПлюс.

Постановление Девятого арбитражного апелляционного суда от 25.01.2016 № 09АП-56873/2015 по делу № А40-57742/15 // СПС КонсультантПлюс.

Постановление Федерального арбитражного суда Волго-Вятского округа от 29.08.2008 № А79-334/2008 // СПС КонсультантПлюс.

О персональных данных : Федеральный закон от 27.07.2006 № 152-ФЗ (ред. от 29.07.2017) // Собрание законодательства РФ. — 2006. — № 31 (ч. 1). — Ст. 3451.
Published
2018-07-06
How to Cite
Кирюшина, И., & Лебедев, Н. (2018). Legal Qualification оf Address Advertising. Izvestiya of Altai State University, (3(101), 135-139. https://doi.org/https://doi.org/10.14258/izvasu(2018)3-25