Research on Assessing the Quality of Students’ Training Using Data Mining Methods

УДК 519.6:004.89

  • Tatyana V. Mikheeva Altai State University, Barnaul, Russia Email: mikheeva@math.asu.ru
Keywords: data mining, correlation, classification, regression, clustering, logistic regression, decision trees, k-nea-rest neighbors method, k-means method

Abstract

The article is devoted to the application of data mining methods to assess the quality of general education using the official data of the final examination results in the Altai Region. The methods ofdescriptive data analysis, correlation data analysis, data clustering, classification, and regression are used in the study. The obtained results identify the best data mining algorithms for the considered problem. The most dependent patterns are revealed during the education quality assessment using methods of intellectual analysis. The conducted study utilizes the computer and graphical methods of computational mathematics and provides the results with theoretical and applied significance. The developed programs can serve as the basis for prospective research plans to assess the quality of education using the analysis of the final examination results, as well as to provide the foundation for the quantitative assessment of such analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Tatyana V. Mikheeva, Altai State University, Barnaul, Russia

Candidate of Sciences in Technology, Associate Professor of the Department of Computer Science

References

Методология и критерии оценки качества общего образования в общеобразовательных организациях на основе практики международных исследований качества подготовки обучающихся (утв. приказами Рособрнадзора № 590, Минпросвещения России № 219 от 06.05.2019) (ред. от 11.05.2022) // сайт Консультант плюс. URL: https:// www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_325095/ (дата обращения: 18.11.2023).

Сергеева С.Ю., Обревко Е.Д. Современные подходы и методы оценки качества образования // Молодой ученый. 2019. № 37 (275). С. 162-165.

Соловьев И.В., Филатов С.В. Интегральные оценки качества образования // ИТС. 2014. № 2 (75). С. 14-18.

Рямов РФ. Оценка качества образования — инструмент воздействия на развитие системы образования // Вестник Башкирск. ун-та. 2012. № 3. С. 1423-1425.

О проведении Федеральной службой по надзору в сфере образования и науки мониторинга качества подготовки обучающихся общеобразовательных организаций в форме всероссийских проверочных работ в 2023 году : Приказ Федеральной службы по надзору в сфере образования и науки от 23.12.2022 г. № 1282. // сайт Федеральной службы по надзору в сфере образования и науки. URL: https://obrnadzor.gov.ru/wp-content/uploads/2023/01/1282. pdf (дата обращения: 18.11.2023).

Официальные данные результатов выпускных проверочных работ по Алтайскому краю // сайт Системы аналитики Всероссийских проверочных работ в Алтайском крае. URL: https://stat.22edu.ru/ (дата обращения: 18.11.2023).

Маккинни У. Python и анализ данных. М.: ДМК Пресс, 2020. 540 с.

Скиена Стивен С. Наука о данных. СПб.: ООО «Диалектика», 2020. 544 с.

Абдрахманов М.И. Визуализация данных. Matplotlib. Seaborn. Mayavi, 2020. 412 с.

Баймуратов И.Р. Методы автоматизации машинного обучения СПб.: Университет ИТМО, 2020. 40 с.

Брантон С.Л., Куц Дж.Н. Анализ данных в науке и технике. М.: ДМК Пресс,, 2021. 574 с.

Published
2024-04-05
How to Cite
Mikheeva T. V. Research on Assessing the Quality of Students’ Training Using Data Mining Methods // Izvestiya of Altai State University, 2024, № 1(135). P. 114-119 DOI: 10.14258/izvasu(2024)1-16. URL: http://izvestiya.asu.ru/article/view/%282024%291-16.