Commercial Advertising in Tomsk Province Periodicals (1881-1895)

УДК 94(571.16) ББК 63.3(253.3)52

  • M.A. Demin Altai State University (Barnaul, Russia); Altai State Pedagogical University (Barnaul, Russia) Email: mademin52@mail.ru
  • Сергей Васильевич Аброськин Altai State Pedagogical University (Barnaul, Russia) Email: abroskin1997@bk.ru
Keywords: commercial advertising, periodicals, Tomsk province, trade, entrepreneurs, goods, services

Abstract

The article attempts to review and systematize the informational content of commercial advertisements on the pages of periodicals of the Tomsk province (18811895). The publication analyzes advertising publications in the context of product promotion on the local market; identifies the main classes of advertised goods and groups of services; highlights common and distinctive features in advertising of public and private newspapers. Periodicals at the end of the nineteenth century became an effective channel of direct communication between an entrepreneur and a potential buyer. The authors conclude that advertisements are important as a historical source on the history of regional entrepreneurship and trade. Advertising was directly related to the sale of products and informed readers about the range of products, current prices, new arrivals, sales and discounts. Advertisements on the pages of state and private periodicals indicate that Siberian and metropolitan entrepreneurs offered the population of Tomsk province a diverse range of goods and services. The advertised products reflected not only the economic and socio-cultural specifics of the region, but also system-wide changes characteristic of the all-Russian level.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

M.A. Demin, Altai State University (Barnaul, Russia); Altai State Pedagogical University (Barnaul, Russia)

доктор исторических наук, профессор кафедры отечественной истории; профессор кафедры отечественной истории, заведующий учебно-научно-исследовательской лабораторией «Историческое краеведение»

Сергей Васильевич Аброськин , Altai State Pedagogical University (Barnaul, Russia)

аспирант кафедры отечественной истории, старший лаборант учебно-научно-исследовательской лаборатории «Историческое краеведение»

References

Айзенштейн К.А. Как рекламировать с успехом. СПб., 1912.

Веригин А. Русская реклама. СПб., 1898.

Верховой Н.В. Реклама в XX веке как необходимость и единственная верная гарантия успеха в каждом торгово-промышленном деле. Ярославль, 1902.

Ратнер А. Техника рекламы объявлениями. СПб., 1909.

Xойновский В. Успешная реклама и как ею пользоваться: Советы для объявителей. Киев, 1913.

Циперович Г.В. Реклама // Современный мир. 1911. №1.

Ковальченко И.Д. Источниковедение истории СССР : учебное пособие. М., 1973.

Корнилов Л.В., Фильченкова Н.Б. От глашатая до неона. М., 1978.

Богачева Н.М. Реклама, ее возникновение и некоторые сведения из истории развития. М., 1969.

Есин Б.И. Русская газета и газетное дело в России. М., 1981.

Боханов А.Н. Буржуазная пресса в России и крупный капитал. Конец XIX в. — 1914 г. М., 1984.

Киселев А.П. История оформления русской газеты (1702-1917 гг.). М., 1990.

Голиков А.Г. Проблемы источниковедческого изучения рекламы в периодической печати России XIX-XX вв. URL: hist.msu.ru: Science/Conf/01_2007/ Golikov.pdf (дата обращения: 04.01.2023).

Степанов А.А. История объявлений: газетная реклама в России XVIII-XX вв. : монография. СПб., 2007.

Галанин С.Ф. Газетная реклама как исторический источник (по материалам казанских газет второй половины 19 века) : дис. ... канд. ист. наук. Казань, 1999.

Дамешек Л.М., Малых С.В. Реклама как источник изучения потребностей горожан Восточной Сибири в последней четверти XIX — начале XX вв. // Известия Иркутского государственного университета. Серия: История. 2012. № 1.

Малых С.В. Развитие рекламы Восточной Сибири в 1880-е — 1914 гг. (по материалам периодической печати) : дис. ... канд. ист. наук. Улан-Удэ, 2012.

Шелкоплясова Н.И. Источниковая база исследования истории провинциальной рекламы XIX — начала XX вв. (на примере Тульской губернии) // Современные исследования социальных проблем. 2016. № 2-3 (26).

Анбиндер К.Н. Становление и развитие рекламы на Кубани в 1860-1917 гг. : дис. ... канд. ист. наук. Краснодар, 2019.

Якутина Е.Н. Реклама как исторический источник // Экономические и социально-гуманитарные исследования. 2017. № 4 (16).

Шевцов В.В. Формирование и развитие губернской официальной прессы Сибири во второй половине XIX в. — начале XX в. : дис. ... д-ра ист. наук. Томск, 2014.

Жилякова Н.В. Журналистика города Томска (XIX — начало XX в.): становление и развитие. Томск, 2011.

Сутягина О.А. Коммерческая реклама сибирских купцов в 1880-е гг. (по материалам «Сибирской газеты») // Genesis: исторические исследования. 2020. № 4.

Томские губернские ведомости (1857-1917 гг.), Томск // Научная библиотека Томского государственного университета. URL: https://lib.tsu.ru/mminfo/000349050/ djvu/ (дата обращения: 28.12.2022).

Сибирская газета (1881-1888 гг.), Томск // Научная библиотека Томского государственного университета. URL: https://sun.tsu.ru/mminfo/000351029/index.html (дата обращения: 28.12.2022).

Сибирский вестник политики, литературы и общественной жизни (1885-1905 гг.), Томск // Научная библиотека Томского государственного университета. URL: https://www.lib.tsu.ru/mminfo/000349027/index.html (дата обращения: 28.12.2022).

Томский справочный листок (1894-1895 гг.), Томск // Научная библиотека Томского государственного университета. URL: https://www.lib.tsu.ru/mminfo/000349025/ index.html (дата обращения: 28.12.2022).

Томский листок (1895-1897 гг.), Томск // Научная библиотека Томского государственного университета. URL: https://www.lib.tsu.ru/mminfo/000349025/index.html (дата обращения: 28.12.2022).

Щеглова Т.К. Территориальное развитие торговой инфраструктуры Западной Сибири и Степного края в период капиталистической модернизации: традиции и новации в размещение ярмарок в начале XX века // Сибирское общество в контексте модернизации XVIII-XX вв. Новосибирск, 2003.

Поляков В.А., Романов А.А. Рекламный менеджмент : учебное пособие. М., 2018.

Агеев А.В., Мудров А.Н., Мейер В.С., Александров А.Н., Павлов С.М., Лебедева И.В., Алексеева М.А. Коммерческая реклама // Индустрия рекламы, 2009-2022. URL: https://adindustry.ru/doc/1124 (дата обращения: 25.12.2022).

Перечень потребительских товаров. URL: https:// docs.yandex.ru/docs/view? (дата обращения: 25.12.2022).

Published
2023-06-15
How to Cite
Demin M., Аброськин С. В. Commercial Advertising in Tomsk Province Periodicals (1881-1895) // Izvestiya of Altai State University, 2023, № 2(130). P. 13-20 DOI: 10.14258/izvasu(2023)2-01. URL: http://izvestiya.asu.ru/article/view/%282023%292-01.