Commercial Advertising in Tomsk Province Periodicals (1881-1895)
УДК 94(571.16) ББК 63.3(253.3)52
Abstract
The article attempts to review and systematize the informational content of commercial advertisements on the pages of periodicals of the Tomsk province (18811895). The publication analyzes advertising publications in the context of product promotion on the local market; identifies the main classes of advertised goods and groups of services; highlights common and distinctive features in advertising of public and private newspapers. Periodicals at the end of the nineteenth century became an effective channel of direct communication between an entrepreneur and a potential buyer. The authors conclude that advertisements are important as a historical source on the history of regional entrepreneurship and trade. Advertising was directly related to the sale of products and informed readers about the range of products, current prices, new arrivals, sales and discounts. Advertisements on the pages of state and private periodicals indicate that Siberian and metropolitan entrepreneurs offered the population of Tomsk province a diverse range of goods and services. The advertised products reflected not only the economic and socio-cultural specifics of the region, but also system-wide changes characteristic of the all-Russian level.
Downloads
Metrics
References
Айзенштейн К.А. Как рекламировать с успехом. СПб., 1912.
Веригин А. Русская реклама. СПб., 1898.
Верховой Н.В. Реклама в XX веке как необходимость и единственная верная гарантия успеха в каждом торгово-промышленном деле. Ярославль, 1902.
Ратнер А. Техника рекламы объявлениями. СПб., 1909.
Xойновский В. Успешная реклама и как ею пользоваться: Советы для объявителей. Киев, 1913.
Циперович Г.В. Реклама // Современный мир. 1911. №1.
Ковальченко И.Д. Источниковедение истории СССР : учебное пособие. М., 1973.
Корнилов Л.В., Фильченкова Н.Б. От глашатая до неона. М., 1978.
Богачева Н.М. Реклама, ее возникновение и некоторые сведения из истории развития. М., 1969.
Есин Б.И. Русская газета и газетное дело в России. М., 1981.
Боханов А.Н. Буржуазная пресса в России и крупный капитал. Конец XIX в. — 1914 г. М., 1984.
Киселев А.П. История оформления русской газеты (1702-1917 гг.). М., 1990.
Голиков А.Г. Проблемы источниковедческого изучения рекламы в периодической печати России XIX-XX вв. URL: hist.msu.ru: Science/Conf/01_2007/ Golikov.pdf (дата обращения: 04.01.2023).
Степанов А.А. История объявлений: газетная реклама в России XVIII-XX вв. : монография. СПб., 2007.
Галанин С.Ф. Газетная реклама как исторический источник (по материалам казанских газет второй половины 19 века) : дис. ... канд. ист. наук. Казань, 1999.
Дамешек Л.М., Малых С.В. Реклама как источник изучения потребностей горожан Восточной Сибири в последней четверти XIX — начале XX вв. // Известия Иркутского государственного университета. Серия: История. 2012. № 1.
Малых С.В. Развитие рекламы Восточной Сибири в 1880-е — 1914 гг. (по материалам периодической печати) : дис. ... канд. ист. наук. Улан-Удэ, 2012.
Шелкоплясова Н.И. Источниковая база исследования истории провинциальной рекламы XIX — начала XX вв. (на примере Тульской губернии) // Современные исследования социальных проблем. 2016. № 2-3 (26).
Анбиндер К.Н. Становление и развитие рекламы на Кубани в 1860-1917 гг. : дис. ... канд. ист. наук. Краснодар, 2019.
Якутина Е.Н. Реклама как исторический источник // Экономические и социально-гуманитарные исследования. 2017. № 4 (16).
Шевцов В.В. Формирование и развитие губернской официальной прессы Сибири во второй половине XIX в. — начале XX в. : дис. ... д-ра ист. наук. Томск, 2014.
Жилякова Н.В. Журналистика города Томска (XIX — начало XX в.): становление и развитие. Томск, 2011.
Сутягина О.А. Коммерческая реклама сибирских купцов в 1880-е гг. (по материалам «Сибирской газеты») // Genesis: исторические исследования. 2020. № 4.
Томские губернские ведомости (1857-1917 гг.), Томск // Научная библиотека Томского государственного университета. URL: https://lib.tsu.ru/mminfo/000349050/ djvu/ (дата обращения: 28.12.2022).
Сибирская газета (1881-1888 гг.), Томск // Научная библиотека Томского государственного университета. URL: https://sun.tsu.ru/mminfo/000351029/index.html (дата обращения: 28.12.2022).
Сибирский вестник политики, литературы и общественной жизни (1885-1905 гг.), Томск // Научная библиотека Томского государственного университета. URL: https://www.lib.tsu.ru/mminfo/000349027/index.html (дата обращения: 28.12.2022).
Томский справочный листок (1894-1895 гг.), Томск // Научная библиотека Томского государственного университета. URL: https://www.lib.tsu.ru/mminfo/000349025/ index.html (дата обращения: 28.12.2022).
Томский листок (1895-1897 гг.), Томск // Научная библиотека Томского государственного университета. URL: https://www.lib.tsu.ru/mminfo/000349025/index.html (дата обращения: 28.12.2022).
Щеглова Т.К. Территориальное развитие торговой инфраструктуры Западной Сибири и Степного края в период капиталистической модернизации: традиции и новации в размещение ярмарок в начале XX века // Сибирское общество в контексте модернизации XVIII-XX вв. Новосибирск, 2003.
Поляков В.А., Романов А.А. Рекламный менеджмент : учебное пособие. М., 2018.
Агеев А.В., Мудров А.Н., Мейер В.С., Александров А.Н., Павлов С.М., Лебедева И.В., Алексеева М.А. Коммерческая реклама // Индустрия рекламы, 2009-2022. URL: https://adindustry.ru/doc/1124 (дата обращения: 25.12.2022).
Перечень потребительских товаров. URL: https:// docs.yandex.ru/docs/view? (дата обращения: 25.12.2022).
Copyright (c) 2023 Михаил Александрович Демин, Сергей Васильевич Аброськин
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Izvestiya of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at biological or scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Izvestiya of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission to Izvestiya of Altai State University) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).