On the Problems of Periodization and Features of the Russian Enlightenment

УДК 930.85 ББК 63.3(2)

  • M.A. Shirokova Altai State University (Barnaul, Russia) Email: mshirokova1@rambler.ru
Keywords: national identity, Enlightenment, Slavophilism, Westernism, the Russian culture, the Russian philosophy, history of political thought

Abstract

In connection with the concept of the "new Enlightenment" formulated in the recent anniversary report of the Club of Rome, the author of the article analyzes the phenomenon of the Enlightenment in Russia. The points of view of domestic and foreign researchers on the positive and negative aspects of the Enlightenment, the reasons for the crisis of the "classical" Enlightenment and the need for its renewal are considered. One of the most important problems of the European Enlightenment of the 18th century - the crisis of public morality. The enlighteners borrowed the norms and values of traditional morality from religious consciousness, but sought to combine them with the guidelines for the rationalization and secularization of society and man. In Russia, this trend also took place, but the Russian Enlightenment is characterized by a more expressed axiologism, an orientation towards the mutual complementarity of moral values, scientific knowledge and socio-political progress.

The author also refers to the discussion about the chronological framework of the Russian Enlightenment, highlighting its three stages: Christianization of Ancient Rus; Europeanization of the Russian Empire in the 18th century; the formation of an independent science, culture and philosophy since the 1830s. In addition, the article talks about the dialectical unity and struggle of cultural and civilizational paradigms in the Enlightenment of Russia. It is concluded that the Russian philosophy, created in the polemics of Slavophiles and Westernizers, realized Kant's idea of the essence of Enlightenment -the ability to use one's own mind.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

M.A. Shirokova, Altai State University (Barnaul, Russia)

доктор философских наук, доцент, профессор кафедры политологии

References

Ахиезер А.С. Россия: Критика исторического опыта : в 3 т. М., 1991.

Кантор В.К. «Есть европейская держава». Россия: трудный путь к цивилизации. Историософские очерки. М., 1997.

Медушевский А.Н. Утверждение абсолютизма в России: Сравнительное историческое исследование. М., 1994.

Янов А.Л. Россия и Европа, 1462-1921 : в 3 кн. Кн. 2: Загадка николаевской России, 1825-1855. М., 2007.

Гиренок Ф.И. Пато-логия русского ума. Картография дословности. М., 1998.

Ильин Н.П. Трагедия русской философии. М., 2008.

Кожинов В.В. Грех и святость русской истории. М., 2006.

Корольков А.А. Русская духовная философия. Духовный смысл русской культуры. СПб., 2006.

Лотман Ю.М. Беседы о русской культуре: Быт и традиции русского дворянства (XVIII - начало XIX века). М., 2020.

Непомнящий В.С. Пушкин. Избранные работы 1960-х -1990-х гг. : в 2 т. М., 2001.

Хоружий С.С. Современные проблемы православного миросозерцания. М., 2002.

Холодный В.И. А.С. Хомяков и современность: Зарождение и перспектива соборной феноменологии. М., 2004.

Пустарнаков В.Ф. Еще раз о сущности философии русского Просвещения 1860-х гг. и впервые о его кризисе // История философии. 1999. № 4.

Пустарнаков В.Ф. Философия Просвещения в России и во Франции: опыт сравнительного анализа. М., 2002.

Перетятькин Г.Ф. Русское Просвещение и русская литература // Научные ведомости Белгородского гос. унта. Серия: Философия. Социология Право. 2018. Т. 43, №1. DOI: 10.18413/2075-4566-2018-43-1-62-73.

Днепрова Т.П. Консервативная и либеральная педагогические парадигмы в культурно-цивилизационной континуальной реальности // Образование и наука. 2008. №9 (57).

Хоркхаймер М., Адорно Т. Диалектика Просвещения. Философские фрагменты. М. ; СПб., 1997.

Ортега-и-Гассет Х. Миссия университета. Минск, 2005.

Кассирер Э. Философия Просвещения. М., 2004.

Come On! Капитализм, близорукость, население и разрушение планеты (из доклада Римского клуба). URL: http://nbiks-nt.ru/2019/09/16/come-on-kapitalizm-blizorukost-naselenie-i-razrushenie-planety/

Широкова М.А. Индивидуализм и толерантность как принципы политической этики либерализма // Сибирский философский журнал. 2018. Т. 16, № 3. DOI: 10.25205/2541-7517-2018-16-3-89-99.

Макинтайр А. После добродетели: Исследования теории морали. М., 2000.

Широкова М.А. Проблема оценки периода 30-х гг. XIX в. в истории формирования русского национального самосознания // Известия Алтайского гос. ун-та. Исторические науки и археология. 2018. №5 (103). DOI: 10.14258/ izvasu(2018)5-15.

Широкова М.А. Концепция славянофилов как исторически первое философское выражение «русской идеи» // Евразийская интеграция: истоки, проблемы, перспективы: коллективная монография. Т. 1. СПб., 2017.

Герцен А.И. Московский панславизм и русский европеизм // Герцен А.И. Избранные философские произведения. Т. 1. М., 1948.

Пушкин А.С. О ничтожестве литературы русской // Пушкин А.С. Собрание сочинений : в 10 т. Т. 6. Критика и публицистика. М., 1962.

Кант И. Ответ на вопрос: Что такое просвещение? URL: http://www.bim-bad.ru/biblioteka/article_full.php?aid=344.

Веневитинов Д.В. Несколько мыслей в план журнала // Веневитинов Д.В. Стихотворения. Проза. М., 1980. URL: http://az.lib.ru/w/wenewitinow_d_w/text_0090-1.shtml

Аксаков К.С., Аксаков И.С. Литературная критика. М., 1981.

Published
2020-11-30
How to Cite
Shirokova M. On the Problems of Periodization and Features of the Russian Enlightenment // Izvestiya of Altai State University, 2020, № 5(115). P. 64-68 DOI: 10.14258/izvasu(2020)5-09. URL: http://izvestiya.asu.ru/article/view/%282020%295-09.
Section
Отечественная история