The Role of the Assessment of the Regulatory Impact of Legal Acts in Improving the Legal Regulation of Educational Activities
Abstract
The state of the educational legislation predetermines the need to improve the quality of its content and the effectiveness of the action. The analysis of world practice shows that both excessive and inadequate regulation of social and economic processes negatively affects the economic development, social and political situation in the country, forming negative trends and low efficiency of state regulation. Various legal instruments are used to reduce the impact of these negative factors, one of which is the assessment of the regulatory impact.At present, the assessment of the regulatory impact is becoming an indispensable element of norm-setting. However, its application requires serious institutional and methodological support, the definition and formalization of the functions of participants and the procedures applied, which determines the feasibility of researching the theoretical foundations, practical experience and best practices to assess regulatory impact.The purpose of the procedure is to develop an opinion on the achievement of the stated objectives of legal regulation in the process of the regulatory legal act, as well as to assess the positive and negative consequences of the regulatory legal act, and, possibly, the submission of proposals for the cancellation or amendment of a regulatory legal act or its individual provisions.
DOI 10.14258/izvasu(2017)6-05
Downloads
Metrics
References
Концепция долгосрочного социально-экономического развития Российской Федерации на период до 2020 года: Распоряжение Правительства РФ от 17.11.2008 № 1662-р // СЗ РФ. — 2008. — № 47. — Ст. 5489.
Прогноз долгосрочного социально-экономического развития РФ на период до 2030 года: Постановление Минэкономразвития от 30.04.2013 // СПС «КонсультантПлюс» [Электронный ресурс]. — URL: http://www.consultant.ru. (дата обращения: 10.07.2017).
Развитие образования на 2013-2020 годы: Распоряжение Правительства РФ от 15.05.2013 № 792-р // СЗ РФ. — 2014. — № 17.— Ст. 2058.
Федеральная целевая программа «Исследования и разработки по приоритетным направлениям развития научно-технологического комплекса России на 2014-2020 годы» : Постановление Правительства РФ от 02.05.2013 № 426 // СЗ РФ. — 2013. — № 20. — Ст. 2531.
Об образовании в Российской Федерации : Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ // Российская газета. — 2012. — № 303.
Андриченко Л.В., Баранков В.Л., Булаевский Б.А. Образовательное законодательство России. Новая веха развития : монография. — М, 2015.
Глазкова М.Е., Нанба С.Б. Оценка эффективности действия нормативно-правовых актов: современные подходы // Журнал российского права. — 2011. — № 9.
Руководство по применению оценки регулирующего воздействия на региональном уровне // Официальный сайт Министерства экономического развития РФ [Электронный ресурс]. — URL: http://www.economy.gov.ru/wps/wcm/ connect/economylib4/mer/activity/sections/ria/info/news/ doc20120116_007 (дата обращения: 01.07.2017).
О признании частично недействующим подпункта «е» пункта 68 Порядка приема на обучение по образовательным программам высшего образования — программам бакалавриата, программам специалитета, программам магистратуры на 2015/16 учебный год : Решение Верховного Суда РФ от 21.01.2015 № АКПИ14-1367 // Официальные документы в образовании. — 2015. — №7.
Трудовой кодекс Российской Федерации : Федеральный закон от 30.12.2001 № 197-ФЗ // Российская газета. — 2001. — № 256.
Об утверждении Правил предоставления отпуска лицам, допущенным к соисканию ученой степени кандидата наук или доктора наук : Постановление Правительства РФ от 05.05.2014 № 409 // Российская газета. — 2014. — № 106.
Об утверждении Положения о подготовке научнопедагогических и научных кадров в системе послевузовского профессионального образования в Российской Федерации : Приказ Минобразования России от 27.03.1998 № 814 // Бюллетень нормативных актов федеральных органов исполнительной власти. 1998. — № 20.
Об образовании : Закон Московской области от 27.07.2013 № 94/2013-ОЗ // Ежедневные Новости. Подмосковье. — 2013. — № 144.
Об образовании в Санкт-Петербурге : Закон Санкт-Петербурга от 17.07.2013 № 461-83 // Вестник Администрации Санкт-Петербурга. — 2013. — № 7.
Об образовании в Республике Калмыкия: Закон Республики Калмыкия от 15.12.2014 № 94-V-З // Хальмг унн. — 2014. — № 228.
Об образовании: Закон Ставропольского края от 30.07.2013 № 72-кз // Сборник законов и других правовых актов Ставропольского края. — 2013. — № 54. — Ст. 10539.
Проект постановления Правительства Российской Федерации от 13.08.2015 № АД-П8-5528 «О внесении изменений в статью 5 Федерального закона «О науке и государственной научно-технической политике» // Федеральный портал проектов нормативных правовых актов. [Электронный ресурс]. — URL: http://regulation.gov.ru/projects/ List/AdvancedSearch (дата обращения: 01.07.2017).
Заключение Министерства экономического развития Российской Федерации № 39183-СШ/Д26и от 20.12.2016 «Об оценке регулирующего воздействия на проект федерального закона «О внесении изменений в статью 5 Федерального закона «О науке (и государственной научно-технической политике» и статью 103 Федерального закона «Об образовании в Российской Федерации»// Федеральный портал проектов нормативных правовых актов. — [Электронный ресурс]. — URL: http:// regulation.gov.ru/projects/List/AdvancedSearch#npa=55595 (дата обращения: 01.07.2017).
О лицензировании отдельных видов деятельности : Федеральный закон от 04.05.2011 № 99-ФЗ // СЗ РФ. — 2011. — № 19. — Ст. 2716.
О лицензировании образовательной деятельности : Постановление Правительства РФ от 28.10.2013 № 966 // СЗ РФ. — 2013.— № 44. — Ст. 5764.
Правила размещения на официальном сайте образовательной организации в информационно-телекоммуникационной сети «Интернет» и обновления информации об образовательной организации : Постановление Правительства Российской Федерации от 10.07.2013 № 582 // СЗ РФ. — 2013. — № 29. — Ст. 3964.
Порядок приема на обучение по образовательным программам высшего образования — программам бакалавриата, программам специалитета, программам магистратуры : Приказ Минобрнауки России от 14.10.2015 № 1147// Российская газета. — 2015. — № 258.
О государственной аккредитации образовательной деятельности : Постановление Правительства РФ от 18.11.2013 № 1039 // СЗ РФ. — 2013. — № 47. — Ст. 6118.
Copyright (c) 2017 Е.С. Аничкин, К.Е. Коваленко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Izvestiya of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at biological or scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Izvestiya of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission to Izvestiya of Altai State University) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).