Network Cooperation of Higher Educational Institutions of EEU and China Transboundary Space (2010-2016): the Experience of Altai State University and the Association of Asian Universities

  • С.В. Землюков Altai State University (Barnaul, Russia) Email: rector@asu.ru
  • Р.И.  Райкин Altai State University (Barnaul, Russia) Email: altraikin@gmail.com
  • А.Ю.  Резинкин Altai State University (Barnaul, Russia) Email: rezinkin@email.asu.ru
  • С.В. Глушанина Altai State University (Barnaul, Russia) Email: glushanina@mc.asu.ru
Keywords: international cooperation, higher educational institutions’ network cooperation, the Association of Asian Universities, integration

Abstract

The article considers one of the modern forms of organizational transformations in the system of higher professional education, which is a network cooperation of higher educational institutions. The authors emphasize the importance of network cooperation in the sphere of higher education and training of scientific specialists as a form of regional integration. The authors have analyzed Altai State University’s experience of network cooperation and provided the examples of effective forms of higher educational institutions’ cooperation in the modern world. Universities network cooperation under modern highly competitive conditions allows consolidating development opportunities for universities of different countries, thus repeatedly increasing intellectual resources, personnel resources, resources of infrastructure, thereby to form a large-scale basis for a new breakthrough in the field of knowledge and technology. On the example of creation and participation in international organizations, hosting of international forums there were distinguished the most effective forms and types of educational cooperation. The results of joint activities which were obtained with the help of cooperation of the universities in the framework of the Association make it possible to fit into political and economic integrational activation processes, which we have been obser ving during the recent years within the framework of international associations (CIS, EAEC, SCO, BRICS). DOI 10.14258/izvasu(2016)4-35

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

С.В. Землюков, Altai State University (Barnaul, Russia)
доктор юридических наук, профессор, ректор
Р.И.  Райкин, Altai State University (Barnaul, Russia)
кандидат физико-математических наук, доцент, проректор по развитию международной деятельности 
А.Ю.  Резинкин, Altai State University (Barnaul, Russia)
кандидат филологических наук, начальник управления международной деятельности
С.В. Глушанина, Altai State University (Barnaul, Russia)
начальник отдела международных образовательных программ и академической мобильности

References

Филиппов В.А. Международное сетевое взаимодействие в сфере образования // Вестник РУДН. Серия «Международные отношения». - 2014. - № 3.

Аничкин Е.С. Сетевое взаимодействие вузов: сущность, формы, перспективы // Высшее образование и международное сотрудничество: виды, формы и механизмы: хрестоматия / под общ. ред. С.Г. Максимовой. - Барнаул, 2015.

Молодежные обмены между странами - участниками Шанхайской организации сотрудничества : монография / под ред. С.Г. Максимовой. - Барнаул, 2015.

Пустовой Н.В., Гущина А.М., Некрасов В.В., Цой Е.Б. Концепции международного сетевого взаимодействия как инструмент подготовки кадров высшей квалификации // Университетское образование. - 2013. - № 2.

Евразийское образовательное пространство - новые вызовы и лучшие практики : сборник материалов / под общ. ред. С.В. Землюкова. - Барнаул, 2014.

Итоги приемной кампании // Эксперт Сибирь. - 2014. - № 37-38.

How to Cite
Землюков С., Райкин Р., Резинкин А., Глушанина С. Network Cooperation of Higher Educational Institutions of EEU and China Transboundary Space (2010-2016): the Experience of Altai State University and the Association of Asian Universities // Izvestiya of Altai State University, 1, № 4(92) DOI: 10.14258/izvasu(2016)4-35. URL: http://izvestiya.asu.ru/article/view/%282016%294-35.