Conceptual Aspects of Legal Education

  • К.А. Синкин Altai State University (Barnaul, Russia) Email: ska76@mail.ru
Keywords: legal education, analytical jurisprudence, philosophy of law, spiritual and moral foundation of law

Abstract

The article reveals the issues of the most important methodological principles implemented within the framework of legal education. At present, the emphasis in the training of the future lawyers is made on the forming of skills and abilities; understanding of the law becomes utilitarian in nature and is perceived as a “mechanical” means to regulate social relations. This approach ignores the true nature of law. Law- enforcer concentrates on the literal compliance with prescriptions of law, which as a result causes the deformation of public relations. The legal form itself possesses no spirit, no reliance on the national sense of justice and distinctive legal culture. In spite of the declared primacy of human rights and freedoms, the reality demonstrates that a human as a natural being, whose rights are based on the natural and judicious norms of equality and freedom, falls into the background. Currently a human is more and more alienated from the law, and sometimes is opposed to it. The article presents a brief review of the conceptual aspects of legal education, which allows, in the author’s opinion, identifying the ways to resolve issues of future lawyers’ training.

DOI 10.14258/izvasu(2016)3-29

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Томсинов В.А. Преступление под названием «Юридический факультет» // Закон. - 2009. - № 3.

Ладыжец Н.С. Университетский барометр евросообщества // Вестник Удмуртского университета. - 2012. - Вып. 3.

Шанин А.А. Европейское пространство высшего образования // Известия Волгоградского государственного технического университета. - 2013. - № 2.

Архипова О.В. Проблема самобытности образования в контексте глобализации // Теория и практика общественного развития. - 2014. - № 10.

Прытков В.П., Селезнев В.М. Проблема самобытности русской науки // Теория и практика общественного развития. - 2014. - № 10.

Олейникова О.Н. Болонский процесс как инструмент интернационализации высшего образования // Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М.А. Шолохова. Серия: Педагогика и психология. - 2015. - №.2.

Алексеев С.С. Теория права. - М., 1994.

Мальцев Г.В. Нравственные основания права. - М., 2008.

Gatto J.T. Weapon of Mass Instruction. - Gabriola Island, BC, 2009.

Dworkin R. Law’s Empire. - Cambridge, MA, 1986.

Fuller L. The Morality of Law. - New Haven, CT, 1965.

Hart H.L.A. Law, Liberty and Morality. - Oxford, 1963.

Lyons D. Ethics & The Rule of Law. - Cambridge, 1984.

Pyle R., Bast C. Foundation of Law: Cases, Commentary and Ethics. - Clifton Park, NY, 2011.

Лапшина И.Е., Аркадьева Т.А., Валеева М.А. Юридическое образование за рубежом (опыт США и ФРГ) // Концепт. - 2014. - № 12.

Синюков В.Н. Правовая система России. Введение в общую теорию. - М., 2013.

Сочнев В.Н., Сочнева И.В. Теоретические основы изучения феномена профессиональной деформации // Вестник Тамбовского университета. - 2010. - Т. 15, вып. 1.

Калугина Н.Г. Некоторые особенности профессиональной деформации следователя // Психодиагностика в правоохранительных органах. - 1998. - № 2.

How to Cite
Синкин К. Conceptual Aspects of Legal Education // Izvestiya of Altai State University, 1, № 3(91) DOI: 10.14258/izvasu(2016)3-29. URL: http://izvestiya.asu.ru/article/view/%282016%293-29.