The Professional Competence of the Historian: the Role of E-Learning Technologies in Their Formation (Based on the Materials of the “Source Study” Course)
Abstract
An important component of historians’ training is to master the methods of working with a variety of historical sources, the ability to extract the historical information from them, to evaluate its authenticity, to attribute this or that historical source. Therefore it is no coincidence that “Source Study” occupies one of the central places in the system of students’ professional historical training. The article describes the possibilities of using e-learning technologies to shape professional competences of the historian (based on the materials of “Source Study” course): remote learning, search and evaluation of the information potential of web-resourc-es on history (digitized historical sources, databases, websites of professional historical communities, etc), using information methods of processing historical sources. Using of remote educational technologies and public information resources on history provides a comprehensive toolkit to organize a multi-level educational program and allows students to develop their professional competence. The article concludes that the e-learning course on the source study enriches the teacher’s arsenal of teaching possibilities, helps students efficiently plan their educational process, expands the understanding of the information potential of the Internet network and the historical sources presented in it, helps students to learn new methods of historical research using new information technologies.
DOI 10.14258/izvasu(2016)2-07
Downloads
Metrics
References
Dougherty J., Nawrotzki K. (ed.) Writing History in the Digital Age. University of Michigan Press, 2013.
Cohen D., Rosenzweig R. Digital History: A Guide to-Gathering, Preserving, and Presenting the Past on the Web. University of Pennsylvania Press, 2002.
Бородкин Л.И. Digital history: применение цифровых медиа в сохранении историко-культурного наследия? // Историческая информатика. - 2012. - № 1.
Володин А.Ю. «Цифровая история»: ремесло историка в цифровую эпоху // История. - 2015. - T. 6, вып. 8 (41) [Электронный ресурс]. DOI: 10.18254/S0001228-9-1.
Riley C.L. Beyond ctrl-c, ctrl-v: Teaching and Learning History in the Digital Age // Weller T. (ed.) History in the Digital Age. Routledge, 2013.
Mills Kelly T. Teaching History in the Digital Age. University of Michigan Press, 2013.
Можаева Г.В. Комплексный подход в реализации проектов электронного обучения в вузе // Историческая информатика. - 2013. - № 4.
Володин А.Ю. 20 лет компьютерному источниковедению: per aspera ad astra? // Историческая информатика. - 2014. - № 2-3.
Варфоломеев А.Г., Иванов А.С. Компьютерное источниковедение. Семантическое связывание информации в репрезентации и критике исторических источников. Петрозаводск, 2013.
Федеральный государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования по направлению подготовки 030600 «история» (квалификация (степень) «бакалавр». Утв. Приказом Минобрнауки РФ от 16 декабря 2009 г. № 732.
Образовательный портал Алтайского государственного университета [Электронный ресурс]. - URL: http://portal.edu.asu.ru/ (Дата обращения - 25.05.2016).
Юмашева Ю.Ю. Метаисточник: к вопросу о верифицируемых данных // Документ. Архив. История. Современность. - Екатеринбург, 2006. - Вып. 6.
Российская государственная библиотека [Электронный ресурс]. - URL: http://elibrary.rsl.ru/ (Дата обращения - 25.05.2016).
Государственная историческая публичная библиотека России [Электронный ресурс] URL: http://elib.shpl.ru/ (Дата обращения - 25.05.2016).
Российская национальная библиотека [Электронный ресурс]. - URL: http://primo.nlr.ru/ (Дата обращения - 25.05.2016).
Президентская библиотека им. Б.Н. Ельцина [Электронный ресурс]. - URL: http://www.prlib.ru/ (Дата обращения - 25.05.2016).
Алтайская краевая универсальная научная библиотека им. В.Я. Шишкова [Электронный ресурс]. - URL: http://akunb.altlib.ru (Дата обращения - 25.05.2016).
Коллекция электронных изданий РНБ «Законодательные акты Российской империи» [Электронный ресурс]. - URL: http://www.nlr.ru/e-res/law_r/content.html (Дата обращения - 25.05.2016).
Проект «Лаврентьевская летопись. 1377 г. Электронное представление рукописного памятника» [Электронный ресурс]. - URL: http://expositions.nlr.ru/LaurentianCodex/ index.php (Дата обращения - 25.05.2016).
Коллекция электронных изданий РНБ «Периодическая печать» [Электронный ресурс]. - URL: http://primo. nlr.ru/primo_library/libweb/action/search.do?menuitem=1 &catalog=true (Дата обращения - 25.05.2016).
Коллекция «Отечественная периодика в фонде Президентской библиотеки» [Электронный ресурс]. - URL: http://www.prlib.ru/Lib/Pages/digest_2.aspx (Дата обращения - 25.05.2016).
Коллекция «Периодика Алтая. Газеты и журналы». Алтайская краевая универсальная научная библиотека им. В.Я. Шишкова [Электронный ресурс]. - URL: http:// akunb.altlib.ru/kollekczii-elektronnoj-bibilotekt/ (Дата обращения - 25.05.2016).
Хрестоматия для практических занятий по источниковедению : учеб. пособие / сост. Н.П. Иванова, С.В. Цыб. - Барнаул, 2011.
Мазур Л.Н. Методы исторического исследования. - Екатеринбург, 2010.
Волгирева Г.П., Корниенко С.И., Пигалева С.В. Источниковедческий анализ газеты «Пермские губернские ведомости» (XIX - начало XX в.) как основа для проектирования и создания информационной системы // Вестник Пермского университета. - Серия «История и политология». - 2007. - Вып. 3.
Парахонская Г.А. Из опыта преподавания курса «Контент-анализ текстов» // Социологические исследования. - 2006. - № 5.
Бочаров А.В., Скобелев К.В. Опыт разработки методики контент-анализа отражения крестьянской жизни в сибирской периодической печати начала ХХ в. (на примере газеты «Восточное обозрение» за январь 1905 г.) // Вестн. Томск. гос. ун-та. - 2013. - № 367.
Электронная библиотека исторического факультета МГУ им. М.В. Ломоносова [Электронный ресурс]. - URL: http://www.hist.msu.ru/ER/index.html (Дата обращения - 25.05.2016).
Ассоциация «История и компьютер» [Электронный ресурс]. - URL: http://aik-sng.ru/content (Дата обращения - 25.05.2016).
Древнерусская литература. Антология. [Электронный ресурс]. - URL: http://old-ru.ru (Дата обращения - 25.05.2016).
Старые газеты [Электронный ресурс]. - URL: http://www.oldgazette.ru/.
Динамика социально-экономического развития России XIX-XX вв. [Электронный ресурс]. - URL: http://www.hist.msu.ru/Dynamics (Дата обращения - 25.05.2016).
Электронный архив Российской исторической статистики [Электронный ресурс] - URL: http://ristat.org (Дата обращения - 25.05.2016).
«Демоскоп Weekly» [Электронный ресурс]. - URL: http://demoscope.ru/weekly/2016/0671/index. php (Дата обращения - 25.05.2016).
Профессии и занятия населения Российской империи конца XIX - начала XX вв. [Электронный ресурс]. - URL: http://hcod.asu.ru/ (Дата обращения - 25.05.2016).
База данных церковных календарей-месяцесловов XI-XX вв. [Электронный ресурс]. - URL: http://tbs.asu.ru/ ocdb (Дата обращения - 25.05.2016).
Виртуальная выставка Государственного архива Алтайского края «Дом Романовых и Алтайский округ» [Электронный ресурс]. - URL: http://www.archiv. ab.ru/prosvet/virt_vist/Rromanovi/ (Дата обращения - 25.05.2016).
Голоса выдающихся советских военачальников ВОВ. [Электронный ресурс]. - URL: победа.ргафд.рф (Дата обращения - 25.05.2016).
Izvestiya of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at biological or scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Izvestiya of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission to Izvestiya of Altai State University) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).