On the Organization of Practice for Law Students within the Adaptive Educational Environment for Disabled People
Abstract
Vocational education is an important condition for the successful socialization of people with disabilities. The development of educational programs of higher education requires its availability to persons with disabilities. The article deals with the organization of practice for students with disabilities at studying law at law institutes and law faculties of universities. It is proposed to arrange their practice in the structural units of the educational institution. At the same time, it is considered mandatory to take into account the psychophysical features of the health of students in determining the form and content of individual tasks, and the need for comprehensive support of students during the practice by the head of their practice in the structural units of the educational institution. The given approach to the arrangement of practice for physically disabled people allows organizing their training during the practice, considering their psychophysical characteristics, which in turn contributes to the formation of competencies aimed at solving practical problems.
Downloads
Metrics
References
Конвенция о правах инвалидов // СЗ РФ. — 2013 г. — № 6. — Ст. 468.
Стандартные правила обеспечения равных возможностей для инвалидов (приняты в г. Нью-Йорке 20 декабря 1993 г. Резолюцией 48/96 Генеральной Ассамблеи ООН) [Электронный ресурс]. — URL : http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_2950/ (дата обращения 30.08.2018).
Европейская стратегия по вопросам инвалидности на период 2010–2020 гг. (European Disability Strategy 2010-2020) [Электронный ресурс]. — URL : http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:0636:FIN:EN:PDF (дата обращения 30.08.2018).
Об образовании в Российской Федерации : Федеральный закон от 29 декабря 2012 г. (в ред. от 03.08.2018 г.) № 273-ФЗ // СЗ РФ. — 2012. — № 53 (ч. 1). — Ст. 7598.
Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования по направлению подготовки 40.03.01 «Юриспруденция» (уровень бакалавриата) (ред. от 11.01.2018) : приказ Министерства образования и науки РФ от 01 декабря 2016 г. № 1511 [Электронный ресурс]. — URL : http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_210457/ee369dc9fb89a8ddae72ae5c0fa014f37e7c91f3/ (дата обращения 30.08.2018).
Федеральный государственный образовательный стандарт высшего профессионального образования 030900 «Юриспруденция» (квалификация (степень) «Магистр») (ред. от 31.05.2011) : приказ Министерства образования и науки РФ от 14 декабря 2010 г. № 1763 [Электронный ресурс]. — URL : http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_110623/ (дата обращения 30.08.2018).
Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования по специальности 40.05.04 «Судебная и прокурорская деятельность» (уровень специалитета) : приказ Министерства образования и науки РФ от 16 февраля 2017 г. № 144 [Электронный ресурс]. — URL : http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_213914/bc50cc53cbc7f6da0c9d40ef3d3d70f036c1e511/ (дата обращения 30.08.2018).
Об утверждении Положения о практике обучающихся, осваивающих основные профессиональные образовательные программы высшего образования (в ред. 15.12.2017) : приказ Министерства образования и науки РФ от 27 ноября 2015 г. № 1383 [Электронный ресурс]. — URL : http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_190917/ (дата обращения 30.08.2018).
О направлении методических рекомендаций по организации образовательного процесса для обучения инвалидов (вместе с «Методическими рекомендациями по организации образовательного процесса для обучения инвалидов и лиц с ограниченными возможностями здоровья в образовательных организациях высшего образования, в том числе оснащенности образовательного процесса») (утв. Министерством образования и науки РФ 08.04.2014 № АК-44/05вн) : Письмо Министерства образования и науки РФ 16 апреля 2014 г. № 05-785 [Электронный ресурс]. — URL : http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_159405/ (дата обращения 30.08.2018).
Об утверждении Порядка обеспечения условий доступности для инвалидов объектов и предоставляемых услуг в сфере образования, а также оказания им при этом необходимой помощи (в ред. от 18.08. 2016) : приказ Министерства образования и науки РФ от 09 ноября 2015 г. № 1309 [Электронный ресурс]. — URL : http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_190309/ (дата обращения 30.08.2018).
Об обеспечении условий доступности для инвалидов объектов и услуг в сфере образования (вместе с «Разъяснениями по вопросам исполнения приказов Министерства образования и науки Российской Федерации от 09 ноября 2015 г. № 1309 "Об утверждении Порядка обеспечения условий доступности для инвалидов объектов и предоставляемых услуг в сфере образования, а также оказания им при этом необходимой помощи" и от 2 декабря 2015 г. № 1399 "Об утверждении Плана мероприятий („дорожной карты“)"» : письмо Министерства образования и науки РФ от 12 февраля 2016 г. № ВК-270/07 [Электронный ресурс]. — URL : http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_196554/ (дата обращения 30.08.2018).
Izvestiya of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at biological or scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Izvestiya of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission to Izvestiya of Altai State University) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).