Democratic Transition in Russia in the 1990s in Textbooks on Russian History
УДК 94 (470) «1992-1999» ББК 63.3(2)64
Abstract
The article analyzes how the problems of democratic transition are presented in modern textbooks on the history of Russia. The relevance of the problem under study is determined primarily by the importance of history textbooks for constructing a memory policy. At the same time, attention is drawn to insufficient coverage in the modern historiography of the transformations of the 1990s that is an important period of historical development. Presentation of Russian history in 1992-1999 in textbooks has been analyzed in comparison with expert evaluations of economists, sociologists and political scientists.
The authors conclude that there are different interpretations of the problems of post-Soviet democratic transition in textbooks for the 10th grade on the history of Russia. In particular, in one textbook 1990s completely correspond to the current image of the “likhie 90s” (the hard 90s). In another one it is not only a time of great difficulties, but also an era of hopes and opportunities. But these differences are leveled, when economic and political development of the country at this time is appeared mainly in negative interpretation in the frame of the subsequent 2000s, which are presented as a time of success.
Downloads
Metrics
References
Ферро М. Как рассказывают историю детям в разных странах мира. М., 1992.
Ле Гофф Ж. История и память. М., 2013.
Репина Л.П. Опыт социальных кризисов в исторической памяти // Кризисы переломных эпох в исторической памяти. М., 2012.
Мазур Л.Н. Образ прошлого: формирование исторической памяти // Известия Уральского федерального университета. Серия 2: Гуманитарные науки. 2013. № 3.
Сафронова Ю.А. Историческая память: введение: учебное пособие. СПб., 2019.
Вяземский Е.Е. Историческая политика государства, историческая память и содержание школьного курса истории России // Проблемы современного образования. 2011. №6.
Вязовик Т.П. Версия прошлого как государственный миф (к вопросу написания единого учебника отечественной истории) // Символическая политика. Вып. 2. М., 2014.
Миллер А.И. Политика памяти в России: год разрушенных надежд // Полития. 2014. № 4.
Миллер А.И. Роль экспертных сообществ в политике памяти в России // Полития. 2013. № 4.
Баттерфилд Д., Левинтова Е. Как формируется история и отношение к ней: школьные учебники о новейшей российской истории. URL: https://polit.ru/article/2010/03/11/uchebniki (дата обращения: 11.09.2019).
История России. 10 класс: учебник для общеобразовательных организаций : в 3 ч. / М.М. Горинов, А.А. Данилов, М.Ю. Моруков и др.; под ред. А.В. Торкунова. М., 2016. Ч. 3
История. История России. 1914 г. - начало XXI в.: учебник для 10 класса общеобразовательных организаций. Базовый и углублённый уровни : в 2 ч. Ч. 2: 1945-2016 / В.А. Никонов, С.В. Девятов ; под науч. ред. С.П. Карпова. М., 2019.
Сайфиева С.Н. Особенности российской инфляции: исторический аспект // Региональные проблемы преобразования экономики. № 6. Махачкала, 2014. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-rossiyskoy-inflyatsii-istoricheskiy-aspekt.pdf (дата обращения: 11.08.2019).
Гуриев С. 20 лет Владимира Путина: трансформация экономики // Ведомости. 2019. 9 авг.
Авен П., Кох А. Революция Гайдара: История реформ 90-х из первых рук. М., 2013.
Стиглиц Дж. Глобализация: тревожные тенденции. М., 2003.
Попов Г.Х. Размышления о Будущем. М., 2016.
Сергей Алексашенко: «У нас сегодня в стране абсолютная монархия». URL: https://www.svoboda.org/a/27342743.html (дата обращения: 11.08.2019).
Кузьминов Я.И., Радаев В.В., Яковлев А.А., Ясин Е.Г. Институты: от заимствования к выращиванию: Опыт российских реформ и возможности культивирования институциональных изменений. М., 2005.
Курбет А.А. Публичная политика в современной России // Вестник РГГУ Серия: Политология. История. Международные отношения. 2010. №1.
Izvestiya of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at biological or scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Izvestiya of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission to Izvestiya of Altai State University) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).



