The Cult of Dog in Folklore and Religious Mystical Views of the Bashkirs
УДК 39(470.57) ББК 63.521(=632.2)
Abstract
The article is devoted to the analysis of the remnants of the cult of dog among the Bashkirs. Dog was one of the revered animals in the Bashkirs' ancient religious and mystical views. Traditional Bashkir worldview includes ideas of identity and kinship of human and dog, possibility of mutual rebirth and absence of principal difference between them. The ideas constitute the essence of man's ancient ideas about his place in the environment. In Bashkir folklore prose one can find motifs about cohabitation of a woman with a male dog and the possibility of allowing a woman from such a marriage to have a child or a puppy. The tribal ethnonymy of the Bashkirs preserved motifs about the origin of some groups of Bashkirs from a dog — a totem and a totemic ancestor. In the omens, beliefs and maiden divinations of the Bashkirs one can clearly see the relics of the belief that dog as a mythological ancestor promotes procreation, patronizes family and family relations, travelers, symbolizes fertility, brings happiness and well-being. In mythological plots and magic rites of Bashkirs there are echoes of beliefs about dog as a personification of soul or a receptacle for it, about the ability of the animal to protect infants from evil forces, to protect life and souls of newborn. In the Bashkir legends and genealogies dog appears as a sacred taboo animal and an object of worship. Similar beliefs about dog are found in the religious-mythological beliefs of the most different peoples of the world.
Downloads
Metrics
References
Башҡорт халыҡ ижады (далее — БХИ). Тарихи ҡобайырҙар, хикәйәттәр (иртәктәр). Өфө, 2000. Т. 5 (на башкир. яз.).
Башкирское народное творчество (далее — БНТ). Богатырские сказки. Уфа, 1988. Т. 3.
БНТ. Волшебные сказки. Сказки о животных. Уфа, 1989. Т. 4.
Мингажетдинов М.Х. Сказки Мавзифы Магафу-ровны Мингажетдиновой // Фольклор народов РСФСР Уфа, 1974. Вып. 1.
Башҡорт теленең hүҙлеге. М., 1993. Т. 1.
БХИ. Йола фольклоры. Өфө, 1995. Т. 1 (на башкир. яз.).
Салмин А.К. Традиционные обряды и верования чувашей. СПб., 2010.
Романова С.В. Собака в обрядах и представлениях тюркоязычных народов Сибири // Культурное наследие народов Сибири и Севера. СПб., 2000.
Селезнев А.Г., Селезнева И.А. Культовые персонажи в традициях народного ислама Сибири: к изучению религиозного синкретизма в малых локальных культурных комплексах // Культурное наследие народов Сибири и Севера. СПб., 2004. Ч. 1.
Снесарев Г.П. Люди и звери (этнографические поиски в области культа животных) // Советская этнография. 1972. № 1.
Синдбад-мореход. Избранные сказки, рассказы и повести из «Тысячи и одной ночи». М., 1988.
Карпов Ю.Ю. Джигит и волк. Мужские союзы в социокультурной традиции горцев Кавказа. СПб., 1996.
Афанасьев А.Н. Древо жизни. Избранные статьи. М., 1982.
Старшая Эдда. Древнеисландские песни о богах и героях / ред., вступ. статья и комм. М.А. Стеблин-Ка-менского. М., Л., 1963.
Бутанаев В.Я. Бурханизм тюрков Саяно-Алтая. Абакан, 2003.
Головнев А.В. Говорящие культуры: традиции самодийцев и угров. Екатеринбург, 1995.
БХИ. Әкиәттәр. 1-се китап. Өфө, 1976 (на башкир. яз.).
Әбйәлил дәфтәре (фольклор яҙмалары) / Төҙ. Ф.А. Нәҙершина. Өфө, 2010 (на башкир. яз.).
Экспедиция материалдары-2003: Йылайыр районы / Төҙ. Г.Р. Хөсәйенова, Р.Ә. Солтангәрәева, Л.К. Сәлмәнова, Г.В. Юлдыбаева, Ф.Ф. Ғайсина, h.б. Өфө, 2006 (на башкир. яз.).
Башкирские народные сказки / зап. и перев. А.Г. Бессонова. Уфа, 1941.
Башҡорт теленең hүҙлеге. М., 1993. Т. 2 (на башкир. яз.).
Камалов А.А. Башкирская топонимия. Уфа, 1994.
Кузеев Р.Г. Происхождение башкирского народа. Этнический состав, история расселения. М., 1974.
Полевые материалы автора, 2005 г.
Илимбетова А.Ф. О пережитках культа собаки у башкир // Бельские просторы. 1999. № 10.
БХИ. Яҙма ҡисса hәм дастандар. Т. 7. Өфө, 2004 (на башкир. яз.).
Дәүләкән ынйылары. Өфө, 2008 (на башкир. яз.).
Вәлиев Д. Арғаяш башҡорттарының ауыҙ-тел ижады ҡомартҡылары // Ватандаш. 2001. № 5 (на башкир. яз.).
Башкирские шежере / сост. Р.Г. Кузеев. Уфа, 1960.
Толстов С.П. Пережитки тотемизма и дуальной организации у туркмен // Проблемы истории докапиталистических обществ. 1935. № 9-10.
БНТ. Предания и легенды. Уфа, 1987. Т. 2.
Тюхтенева С. Алтайские найманы // Проблема этногенеза и этнической истории башкирского народа. Уфа, 2006.
Абрамзон С.М. Киргизы и их этногенетические и историко-культурные связи. Л., 1971.
Мифологический словарь / гл. ред. Е.М. Мелетин-ский. М., 1991.
Хайтун Д.Е. Пережитки тотемизма у народов Сибири и Дальнего Востока // Ученые записки Таджикского университета. Сталинабад, 1956. Т. 14.
Ким Г.Н. Истории религий в Корее. Ранние формы религий. URL: http:/world.lib.ru (дата обращения: 31.03.2022).
Токарев С.А. Религия в истории народов мира. М., 1986.
Новиков Н.В. Образы восточнославянской волшебной сказки. Л., 1974.
Рыбаков Б.А. Язычество древних славян. М., 1981.
Фрэзер Дж. Дж. Фольклор в Ветхом Завете. М., 1985.
Башҡорт фольклоры. Тикшеренеүҙәр hәм материалдар. Өфө, 1995. 2 сығарылыш (на башкир. яз.).
Илимбетов Ф.Ф. Личные имена как источник при изучении древних верований башкир // Ономастика Поволжья : материалы III конференции по ономастике Поволжья. Вып. 3. Уфа, 1973.
Кусимова Т.Х. Исемдәр доньяhында. Өфө, 1991 (на башкир. яз.).
Полевые материалы автора, 2000 г.
Татары Среднего Поволжья и Приуралья. М., 1967.
Жанузаков Т. Социально-бытовые мотивы в казахской антропонимии // Личные имена в прошлом, настоящем и будущем. М., 1970.
Коков Дж. Несколько поволжских и других параллелей к адыгской ономастике // Ономастика Поволжья. Уфа, 1973. Вып. 3.
Дмитриев С.В. Мотив подмены младенцев в сказках, легендах, преданиях // Фольклор народов РСФСР Фольклор и этнография. Общее и особенное в фольклоре разных народов. Уфа, 1990.
Молчанова О.Т. Мотивированные личные имена у алтайцев // Личные имена в прошлом, настоящем и будущем. М., 1970.
Дарбеева А.А. Параллельные формы личных имен у бурят // Антропонимика. М., 1970.
Хамаева А.А. К семантике антропонимов бурятских личных имен // Бурятские антропонимы и топонимы. Улан-Удэ, 1981.
Пандей Р.Б. Древнеиндийские домашние обряды (обычаи). М., 1990.
Мифы и легенды народов мира. М., 2000. Т. 3.
Салмин А.К. Система верований чувашей. Чебоксары, 2004.
Ионов В.М. Орел по воззрениям якутов // Сборник Музея по антропологии и этнографии при Импер. Академии наук. Т. 1, вып. 16. СПб., 1913.
Дьяконова В.П. Погребальный обряд тувинцев как историко-этнографический источник. Л., 1975.
Снесарев Г.П. Реликты домусульманских верований и обрядов у узбеков Хорезма. М., 1969.
Винокурова И.Ю. Животные в традиционном мировоззрении вепсов (опыт реконструкции) : автореф. дис. .д-ра ист. наук. СПб., 2007.
Башҡорттарҙың им-том китабы. Дауалау hәм hаҡлау магияhы / Авт.-төҙ. Ф.Ғ. Хисамитдинова. Өфө, 2006 (на башкир. яз.).
Бикбулатов Н.В., Фатыхова Ф.Ф. Семейный быт башкир XIX-XX вв. М., 1991.
Султангареева Р.А. Семейно-бытовой обрядовый фольклор башкирского народа. Уфа, 1998.
Экспедиция материалдары-2006: Борай районы. (Материалдар hәм тикшеренеүҙәр) / Төҙ. Г.Р. Хөсәйенова, Р.Ә. Солтангәрәева, Г.В. Юлдыбаева, h.б. Өфө, 2008 (на башкир. яз.).
Һ амар, Һарытау өлкәhе башҡорттарының рухи хазинаhы. Өфө, 2008 (на башкир. яз.).
Хисамитдинова Ф.Г. Мифологический словарь башкирского языка. М., 2010.
Конаков Н.Д. О братьях наших меньших // Родники пармы : научно-популярный сборник. Вып. 6. Сыктывкар, 2001.
Алексеев Н.А. Ранние формы религии у тюркоязычных народов Сибири. Новосибирск, 1980.
Русские пословицы и поговорки / под ред. В.П. Аникина. М., 1988.
Чибиров Л.А. Аграрные истоки культа животных у осетин // Советская этнография. 1983. № 1.
Назаров П.С. К этнографии башкир // Этнографическое обозрение. 1890. № 1.
Мигранова Э.В. Традиции питания башкир-гайнинцев // Башкиры-гайнинцы Пермского края: история, этнография, антропология, этногеномика. Уфа, 2008.
Полевые материалы автора, 2001 г.
Тулвинские татары и башкиры. Этнографические очерки и тексты. Пермь, 2004.
Кудряшев П.М. Предрассудки и суеверия башкирцев // Башкирия в русской литературе. Уфа, 1961. Т. 1.
Беляев Т.С. Куз-Курпяч, башкирская повесть, писанная на башкирском языке одним курайчем и переведенная на российский в долинах гор Рифейских, 1809 года // Башкирия в русской литературе. Уфа, 1961. Т. 1.
БХИ. Мәҡәлдәр hәм әйтемдәр. Өфө, 1980 (на башкир. яз.).
Даль В.И. Башкирская русалка // Башкирия в русской литературе. Уфа, 1961. Т. 1.
Игнатович А.Л. Башкирская Бурзянская волость // Оренбургские губернские ведомости. 1862. № 6-9, 12.
Рычков П.И. Описание пещеры, находящейся в Оренбургской губернии при реке Белой, которая из всех пещер, в Башкирии находящихся, за славную и наибольшую почитается // Исследователи-путешественники о Башкортостане. XVIII век. Уфа, 2007.
Галяутдинов И.Г. «Тарих нама- и булгар» Таджетдина Ялсыгулова (лингво-текстологический анализ списков памятника. Грамматический очерк, лексика, сводный текст и перевод). Уфа, 1998.
Рухи мираҫ: Свердловск башҡорттарының фольклоры. Өфө, 2008 (на башкир. яз.).
Copyright (c) 2022 Азалия Фаттаховна Илимбетова

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Izvestiya of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at biological or scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Izvestiya of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission to Izvestiya of Altai State University) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).